close

Arne Utvik har kommet som en storm i Toppserien. Hva tenker han som en som kommer utenfra om Toppserien, kvinnefotball generelt og veien fremover?

 

Avaldsnes har nettopp gjennomført en brukbar sesong, der de hentet seg opp fra nedre halvdel til en femteplass. Likevel valgte laget å avslutte samarbeidet med trener Arne Møller. Vi tok en prat med Arne Utvik for å forstå bedre hva som skjer i klubben.

 

Egen rolle

Som sportssjef og største investor sitter du med to hatter. Har du flere hatter?

– Ja, jeg har også tatt på meg ansvaret for mye markedsarbeid og profileringsarbeid, svarer Utvik. Det siste gjelder gjerne media og sosiale medier.

Godt poeng, det bringer oss over på Avaldsnes tunge satsning på lokalmedia. Dere har brukt TV Haugesund og Haugesund Avis flittig. Hvordan har dere fått til dette?

– Det handler litt om å «være på» i AIL, samt å våge å by på seg selv, forklarer daglig leder i A. Utvik AS.

Hva med sosiale medier?

– Der handler det om aktivitet. Man må ha minimum en sak per dag. Det er også lurt å poste innlegg fra andre medier, og å poste saker som skaper engasjement.

Hvordan da?

– Post gjerne noe som ligger i gråsonen, noe som kan misforstås, noe som slaper diskusjon.

 

Avaldsnes som topplag

Gode tips alle kan ta med seg. Et vanlig problem for klubber som får mange penger, er at man satser mye på gode spillere, men at støtteapparatet ikke alltid er klare for omstillingen. Hvordan føler du at støtteapparatet i Avaldsnes har greid overgangen fra bredde til topp?

image_243
Angrer ikke, krever mer: Avaldsnes’ sportslige leder forventer mer enn nesten medalje utover. (Foto: Avaldsnes IL)

– Støtteapparatet er etter mening meget bra. Her tenker jeg særlig på da medisinsk, oppmenn, marked, anlegg, daglig ledelse og styre.

 Ja, da gjenstår det bare å finne en ny trener som får enda mer ut av klubben. Apropos det, du sa at Avaldsnes burde kjempe om gull til Haugesunds Avis. Dere kjemper mot nesten hele landslaget og et par toppspillere fra øverste hylle. Er det rettferdig å kreve gull?

– Avaldsnes er klare til å ta medalje. Vi er kanskje ikke en gullkandidat ennå, men kanskje med litt stang inn?

Stang inn, ja. Det krever borteseire. Hvorfor lykkes ikke Avaldsnes borte?

Aner ikke. Vi holder på med å analysere dette nå.

Godt svar. Apropos uttalelser til media, skrev VG at du «angrer på millionbeløp». Stemmer dette, og kan du utdype?

– Jeg angrer ikke på beløpet, men kanskje burde de blitt brukt på en litt annen måte. Det blir nok tut og kjør en stund til.

Ja, en stund til: Man skal jo bygge sten på sten, som det heter, for å finne riktige spillere og riktig gruppe. Hva er Avaldsnes’ perspektiv?

– Vi bygger sten på sten, men kanskje bruker vi større stener enn andre når vi bygger. Høyt tempo er viktig for oss.

 

Engasjement og egen markedsføring

Avaldsnes har, i tillegg til dine egne bidrag, vært flinke til å skaffe seg sponsorer. Hvordan har dere lykkes?

– Det handler om å selge inn engasjement, likestilling og at dette er noe nytt i vår region.

Dette er gode poeng som andre klubber kan ta med seg. Har du andre råd til hvordan klubber kan tenke nytt og gjøre ting annerledes?

– Det er viktig å være mer kreative i tankesettet. Man må våge seg «ut av boksen» og våge å ha tro på prosjektet.

Mange klubber føler seg fanget av at media og publikum er skeptisk til kvinnefotball. I Sverige har de lyktes stort, delvis på grunn av godt samarbeid med media og mellom sereieforeningen, fotballforbundet og klubbene. Hva tenker du om dette?

– NFF må sette krav til klubbene vedførerende markedsføringen av seg selv av idretten. Streaming av kamper er en ting, satsning på sosiale medier er en annen. Vi må selv skape interessen, og mange klubber er generelt elendige der. Vi må markedsføre oss selv, og ikke sutre og forvente at NRK, TV2, NFF og andre skal gjøre jobben.

 

Utlendinger i Toppserien

Det har du nok rett i, men Avaldsnes har en fordel fremfor andre klubber i at de har flere ressurser og en trygg økonomi. Tror du Avaldsnes hadde vært i toppen uten deg?

– Det hadde de antageligvis ikke. Samtidig er bevisstgjøringen av dette overfor AIL kommunisert.

Avaldsnes har valgt å satse på utlendinger, noe også Amazon Grimstad, Medkila og til dels Kolbotn, LSK Kvinner og Arna-Bjørnar har gjort. Hvilke fordeler ser du med et økt internasjonalt innslag?

– Jeg tro det skaper en mer fargerik liga, slik at det ikke bare blir innbyrdes bytting av spillere mellom «Oslo»-klubber.

Samtidig er det mange utlendinger på benken…

– Ja, og jeg tror det er lurt at klubbene sjekker bedre, og at de bevisstgjør utenlandkse agenter om at den norske ligaen ikke er en B-liga.

Tags : Avaldsnes
Andreas

The author Andreas

Leave a Response